مرور روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۱۸ اسفند
نوشته شده توسط : xmovies
صفحه اول آرمان

تغییرات ساختاری در وزارت نفت در صفحه اول آرمان

بیشتر تیتر های صبح پنجشنبه مربوط به مشکلات اقتصادی کشور است که در آنها به وضعیت بازار ارز و گرانی توجه شده است. چند یادداشت هم به شرح موفقیت های ایران در برابر غرب پرداخته و از پیروزی دولت سوریه و پایان گرفتن اعتراضات در سوریه خبر داده شده است.

روزنامه کیهان تیتر زده است « نفت ایران رکورد زد، گران قیمت ترین در جهان». روزنامه مردمسالاری از قول آیت الله مکارم شیرازی در عنوان اصلی نوشته است « تورم غوغا می کند، مسوولان چاره ای بیندیشند ».

روزنامه تهران امروز «کاهش اختیارات نفتی رییس جمهوری» را به عنوان تیتر اصلی انتخاب کرده و روزنامه اعتماد در عنوان اصلی خود به جنبه دیگری از سخنان آیت الله مکارم پرداخته و نوشته است «مهم ترین اسلحه برای نظام حمایت مردم است».

روزنامه آرمان روابط عمومی تیتر زده است « چهار شنبه، احمدی نژاد در مجلس»، روزنامه ابتکار در تیتر یک نوشته « تشکیل شورای عالی فضای مجازی» و روزنامه دنیای اقتصاد در عنوان اصلی از « تغییر ساختار مدیریت نفت» و کاهش اختیارات رییس جمهوری در پی مصوبه مجلس خبر داده است.

جشن برای پیروزی بشار اسد

روزنامه کیهان یادداشتی دارد با عنوان « پیروزی درخشان مقاومت در سوریه ».

سعدالله زارعی در یادداشت روز کیهان می نویسد « مفاد پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت درباره سوریه، بیانیه سفارت آمریکا در بیروت، موضع جدید نخست وزیر ترکیه و ضد و نقیض گویی های اخیر مقامات و شبکه الجزیره قطر، هر کدام جداگانه بیانگر آن است که سوریه شرایط نسبتا پیچیده یک سال اخیر را پشت سر گذاشته و مخالفان خود را به جمع بندی جدید مبتنی بر پذیرش این واقعیت که دولت سوریه رانمی توان از طریق اعمال زور ساقط کرد، وا داشته است.»

سرمقاله نویس کیهان می نویسد : « نگاهی به درگیری های ماههای اخیر حمص بیاندازیم درمی یابیم که این درگیری ها عمدتا توسط القاعده صورت گرفته است و ارتباط زیادی به دو تشکل اخیر که توسط محور غربی عربی ساخته شده اند- یعنی ارتش آزاد و مجلس ملی- ندارد و در عین حال تردیدی هم در این نیست که عملیات خونین القاعده در سوریه با حمایت همه جانبه آمریکا، فرانسه، انگلیس، عربستان و قطر صورت گرفته است. »

کیهان می افزاید « بخش دیگری از معارضه را نیروهای اخوان المسلمین سوریه تشکیل داده و جزء اصلی معارضه سوری به حساب می آیند. اخوانی های سوریه در حال حاضر موضع یکپارچه ای ندارند آنان عمدتاً روی دخالت آمریکا، فرانسه، انگلیس و عربستان حساسیت دارند ولی با خوشبینی مفرط به ترکیه و قطر می نگرند در حالیکه بازی ضدسوری یک بازی مشترک میان این دو دسته می باشد. »

کیهان این موارد را نشانه اختلاف در میان مخالفان دولت سوریه دانسته و نتیجه گیری کرده است که « توطئه غربی- عربی علیه مقاومت منطقه نفس های آخر خود را می کشد »

سرمقاله نویس کیهان در پایان در باره آینده سوریه می نویسدحالا سوریه می ماند و یک تجربه بزرگ توام با موفقیت و البته یک نیاز مبرمی که به «اصلاح سیستم» و «واگذاری برنامه ریزی شده امور حکومتی به مردم» احساس می کند در این میدان باید به دولت و مردم سوریه کمک کرد تا دو عنصر «اسلام» و «مردم» بتوانند حرف اول را در مسایل سوریه بزنند این موضوعی است که بیش از همه «بشار اسد» از آن استقبال خواهد کرد.

باز هم رای خاتمی

روزنامه مردمسالاری، در یادداشتی با عنوان « آنکه می جنگد آنکه نمی جنگد » به قلم امیر پارسی نژاد به مساله شرکت محمد خاتمی در انتخابات پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری می نویسد «بی تعارف و تکلف، بیانیه اخیر آقای خاتمی درباره شرکت اش در انتخابات مجلس نهم برای نگارنده این سطور یادآور این جمله معروف برتولد برشت است که می گوید: «آنکه می جنگد ممکن است مغلوب شود; اما آنکه نمی جنگد، مغلوب شده است.»

روزنامه مردمسالاری می نویسد « چه اصلاح طلبانی که در مقام انتخاب کننده همانند آقای خاتمی در این دوره از انتخابات و چه دیگر اصلاح طلبانی که به عنوان کاندیدا در انتخابات نهم مجلس حضور داشتند، مصداق همین اند که ایستادند و بی ترس از شکست و به دور از غوغاسالاری های داخلی و خارجی و اغماض های تحریمی های داخل و خارج کشور برای شکست شان در انتخابات، صلاح اصلاحات را دیدند.»

مردم سالاری

عنوان و کارتون صفحه اولی روزنامه مردمسالاری

آقای پارسی در یادداشت خود می نویسد « هر چند که خاتمی دیرتر از اطلاح طلبانی که در عرصه سیاسی فعال بودند تصمیم به شرکت در انتخابات گرفت و فرصت های زیادی از دست رفت اما در نهایت چه خوب که خاتمی درک می کند که عرصه سیاست عرصه تخیلات نیست و تخیل می تواند انسان را به هرجا ببرد در حالی که منطقه از نقطه ای به نقطه ای دیگر.»

روزنامه مردمسالاری در نهایت می نویسد « در دو سال گذشته و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بسیاری بر اصلاح طلبانی که از افراطی گری دوری کردند و همچنان ماندند تا رگ حیات جریان اصلاح طلبی بسته نشود، خرده گرفتند و امروز نیز از شکست اصلاح طلبان معتقد به جمهوری اسلامی، قهقهه های مستانه می زنند و خاتمی را با بختیار مقایسه می کنند برای نجات، اما به واقع کمال مطلوب برای تحقق دموکراسی در یک جامعه این است که تصمیم ها منتج به بحث های مداوم و شدید شود و نتیجه اینکه در فرایند مشارکت عمومی که مراحل و دشواری های بسیار دارد، دست به عمل زدن مرحله نهایی خواهد بود; همانطور که امثال آقای خاتمی و همفکرانش چنین کردند.

تردید غربی ها

روزنامه آرمان روابط عمومی یادداشتی دارد با عنوان « تغییرات غربی ها ریشه درایستادگی مردم دارد».

اسماعیل کوثری که عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس است می نویسد « مسولین و مقامات اروپایی و آمریکایی در تصمیمات خود در قبال ایران دچار تردیدهای جدی شده اند و به همین دلیل نمی توانند بر مواضع خود پایداری داشــته باشند. یک بار صحبت از جنگ و گزینه های نظامی میکنند و تحریم ها را افزایش می دهند و بار دیگر پشیمان می شــوند و خواهان از سرگیری مذاکرات هستند. چندی پیش مســئول سیاســت خارجی اتحادیه اروپا تاکید به مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران داشــت و روز گذشــته وزیر خارجه انگلیس به متعهد بودن کشورهای عضو این گروه به راه حل دیپلماتیک درباره ایران صحبت کرده بود. همه این تغییرات نتیجه حضور و ایستادگی از زمانی که آنــان گزینه های تهدیدآمیز خود را مطرح کردند.»

آقای کوثری به خوانندگان اطمینان خاطر می دهد که « در مجموع دولت و مجلس و سازمان ها و نهادهای مربوطه همچون ســازمان انرژی اتمی یا شورای عالی امنیت ملی، همگــی در هماهنگی کامل حرکت و در چارچوب سیاســت های خارجی نظام عمل می کنند. سیاستهایی که مورد تایید مقام معظم رهبری اســت.»

یادداشت این نماینده مجلس با این نتیجه گیری پایان می گیرد که « مجلس به عنوان یکی از اعضای این مجموعه، خارج از تصمیمات کلی عمل نمی کند و ســعی دارد تا جایی که میتواند مشــکلات پیش رو را از میان بردارد که دستگاه دیپلماسی کشور راحت تر حرکت کند تا نیل به اهداف کلان کشورمیسرترباشد.»

قانون تازه برای ملی کردن اینترنت

روزنامه تهران امروز یادداشتی دارد از رضا رحمانی عضو کمیته مخابرات مجلس در باره تشکیل شورای عالی فضای مجازی با عنوان پاسخ به یک نیاز ضروری.

آقای رحمانی می نویسد « شبکه ملی اینترنت در فاز نخست قرار است برای ۱۰ میلیون کاربر ایرانی دسترسی به پهنای باند با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه را به ارمغان بیاورد.به نظر مهم‌ترین دستاورد شبکه ملی اینترنت ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات اینترنتی است.»

صفحه اول اعتماد

اعتماد

یادداشت نویس تهران امروز می نویسد « کشور ما به طور مرتب در معرض حملات اینترنتی قرار دارد که البته تا به امروز ظرفیت خوبی در بحث تامین امنیت و ایمنی برای شبکه‌های داخل کشور فراهم بوده است اما با ایجاد شبکه ملی اینترنت به طور قطع با یک تحول و انقلاب در تامین امنیت فضای مجازی در کشور روبه‌رو خواهیم بود. در عین حال شبکه ملی اطلاعات می‌تواند الگوهای کشور را در حوزه‌های مختلف همچون کسب‌وکار الکترونیکی، سلامت الکترونیک و آموزش الکترونیک برطرف کند.»

تغییر زمین بازی

روزنامه ابتکار در یادداشتی به شرایط اقتصادی کشور پرداخته و نوشته است « وجود حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی و حرکات امواج بعضا سهمگین آن از یک طرف و کمبود نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی و در نتیجه با ظرفیت کامل کار نکردن یا اصولا کار نکردن آنها از طرف دیگر، یکی از مشخصات و ویژگی های اقتصاد فعلی ایران است. »

ابن روزنامه می نویسد : « نقدینگی جامعه، متأثر از سیاست های نادرست متخذه در طی سال های متمادی تا همین هفته ها و روزهایی که در آن به سر می‌بریم، بوده که سر از تولید در نمی‌آورد و بازارهای مالی و فعالیت های مطمئن تر و کم خطر را آماج حضور خود قرار می‌دهد. »

به نوشته ابتکار « نوسانات حاصل شده یا به وجود آورده شده در بازار ارز را نمی‌توان حاصل سفته بازی در بازارهایی از این قبیل ندانست و این سفته بازی خود از پیامدها و واکنش های طبیعی اقداماتی است که در کشور اتخاذشده است؛ در نتیجه هر چند مدت یک بار با تغییر زمین بازی، جلوه های متفاوتی از عکس العمل به آن سیاست، به نمایش گذاشته می‌شود؛ از بازار سکه به بازار ارز می‌آید و می‌توان پیش بینی کرد که بازارهای دیگری را هم تجربه کرده و رد پای خود را بر چهره آنها خواهد گذاشت.

پدیده تازه ارزی

روزنامه جهان صنعت یادداشت خود را به یک پدیده تازه در بازار ارز برای مقابله با نوسان نرخ ارز اختصاص داده است.

مهدی فتح‌اله می نویسد « یکی از مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان، تغییرات نرخ ارز است که موجب ضرر و زیان این گروه می‌شود.» جهان صنعت می نویسد « به عنوان نمونه یک صادرکننده کالایی را صادر کرده و قرار است پول آن را به صورت ارز بعد از چند ماه دریافت کند اما این صادرکننده نگران است که بعد از این مدت قیمت ارز کاهش پیدا کند و موجب ضرر و زیان وی شود. از طرفی گاهی یک واردکننده نیز می‌خواهد قیمت کالای وارداتی خود را بعد از چند ماه بپردازد اما نگران است بعد از این مدت نرخ ارز بالا رود و نتواند به تعهداتش عمل کند. در این زمان هجینگ ارزی کاربرد پیدا می‌کند.

در نهایت یادداشت نویس جهان صنعت می نویسد « هجینگ نوعی قرارداد آتی محسوب می‌شود که برای خنثی‌سازی ریسک موجود در یک بازار با استفاده از ریسک متضاد در بازاری دیگر به کار برده می‌شود.





:: برچسب‌ها: غذا , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
امیرشیما در تاریخ : 1390/12/19/5 - - گفته است :
سسسسسسسسسسسسسسلام عزیز وب عالی داری خیلی زیبا بود به وب مادوتا هم یه سر بزن خوش حال میشمwww.amirshima.LoxBlog.Com
اگرم تونستی لینکمون کن تبلیغات شما هم به صورت رایگان .اگر بنر از وب خودت داری واسه ما بفرست تا در وبلاگ ما به نمایش بیاد فدای تو بای



نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: